Saturday 22 December 2012

skrin jadi biru

Assalamualaikum semua,
Asyik-asyik nampak gambar blue je, ermm…gambar cam mana tu ye ek? Aku sebenarnya baru-baru nih ade le sorang janda nih komplen yang komputer dia nih jenis Compaq PC. Katanya komputer dia nih asyik tunjuk gambar blue je. Aku tanya lagi la, gambar blue macam mana…cer cite lebih sikit.
Dia kata bila komputer tu start Windows 7 abis nampak logo Windows 7 tu terus keluar skrin biru. Perghh…suspen aku. Kerana janda nih memang suka sakat geng-geng pejabat dia dengan benda menda biru nih. Aku kekadang tak leh tahan nak gelak dengan gelagat mereka kat pejabat bila disakatnya janda nih dengan usikan-usikan lucah begitu.
Aku pun jawablah, you kena bawa mai kat I la CPU Compaq you tu baru la I boleh cek tengok apa masalah nya. Dan satu hari tu dia bawakanlah CPU Compaq dia tu.
Ya betul seperti yang di ceritakan olehnya, belum pun abis logo Windows 7 loading dah keluar blue screen tu. Terus hang komputer dia. Beberapa kali aku restart komputer tu baru boleh masuk tapi ya Allah lambat sangat lah, hampir hilang sabar aku dibuatnya. Akhirnya aku bawa balik la komputer si janda nih kerumah aku untuk ujian selanjutnya.
Setelah diuji ternyata masalah utamanya ialah memory module nya terpaksa ditukar. Jadi apa lagi selesailah masalahnya.
Jadi bila komputer kita mengalami masalah loading slow anda mungkin boleh memeriksa akan kemungkinan ini seperti yang di tulis oleh saudara Wan Zawawi – 10 Sebab Kenapa Komputer Hang. Jadi bila dah tahu sebab-sebab tu mudahlah kita nak selesaikan masalah komputer yang timbul tu. Jadi tak le tertanya-tanya kenapa asyik-asyik gambar blue je keluar.

sumber : blogsyarih.com

No comments:

Post a Comment