Friday 30 December 2011

Cari driver untuk unknown hardware Windows dari device ID melalui Google dengan lebih tepat

device id bagi hardware windows Cari driver untuk unknown hardware Windows dari device ID melalui Google dengan lebih tepat os windows hardware driver
device id bagi hardware windows xp dan vista


Mencari driver bagi perkakasan (hardware) windows kadang tu bermasalah sebab tidak tahu driver apa yang compatible (serasi) dengan hardware semasa, dan tak tahu hardware apa kah itu? So that, easiest way (cara mudah) untuk pin-point driver yang sepatutnya dan pasti serasi adalah dengan merujuk pada device ID dari Windows System Properties (kerana semasa installation untuk driver bagi hardware pada windows – Sistem windows akan merujuk file *.inf yang mempunyai deskripsi hardware ID dan cuba menyamakan dengan hardware ID yang terdapat dari perkakasan tersebut (yang telah di embed kedalam cip hardware).)  Asasnya, setiap perkakasan (hardware) mempunyai device ID yang berbeza tetapi jika sama jenis; hardware ID adalah sama. Rujuk gambar di atas untuk rujukan Device ID yang di maksudkan.
Asasnya mencari driver memerlukan perkara berikut:
  1. Mengenal pasti Jenis hardware ( contoh: nvidia FX5200 )
  2. Mengenal pasti Versi hardware ( contoh: SATA controller Revision 2.0 )
Untuk mengenal pasti “unknown device” yang kebiasaannya akan bertanda “question mark” (tanda soal), Windows yang tidak mengenali sesuatu hardware tak akan menterjemah nama hardware tersebut kepada yang sepatutnya (contoh: SATA RAID controller), sebaliknya, windows hanya memberi maklumat mengenai Hardware ID (contoh: DEV_29CD) – yang boleh membantu untuk mencari hardware yang sepatutnya dari internet dengan secara manual.

So, cara nya mudah;
  1. Right click pada “my computer”, pilih “Manage”
  2. Pilih “Device Manager”
  3. Pilih peratan yang bertanda soalan pada senarai hardware komputer, right click dan pilih “properties”. (seperti di bawah)
device manager question mark Cari driver untuk unknown hardware Windows dari device ID melalui Google dengan lebih tepat os windows hardware driver
device manager question mark
So, pilih properties dan “tab details”. Windows seperti pada gambar di atas sekali akan terpapar (Contoh di atas adalah device yang telah di kenal pasti iaitu – Intel 946GZ Chipset Graphic Controller). So that, bagi “unknown device” yang tidak mempunyai nama spesifik, pada paparan “details”, lihat perkataan yang mempunyai awalan “dev_”. Tersebut adalah Device ID yang unik bagi peralatan itu.
device id bagi intel ich7 Cari driver untuk unknown hardware Windows dari device ID melalui Google dengan lebih tepat os windows hardware driver
device id bagi intel ich7
Ambil contoh seperti gambar di atas, DEV_27DF adalah device ID bagi Intel 82801G (ICH7 Family) Ultra ATA Storage Controllers. Katakan kita tak tahu DEV_27DF adalah device ID bagi peralatan apa? So, fire-up google (www.google.com.my)… Kata kunci carian – “inurl:DEV_27DF” .. Salah satu result dari carian google adalah seperti berikut:
  1. http://members.driverguide.com/driver/device.php?hwid=PCI\VEN_8086%26DEV_27DF%26SUBSYS_01D11028
So, pergi ke website tersebut dan cari info tentang deskripsi driver bagi DEV_27DF. Ini adalah teknik yang diguna pakai di dalam lab untuk mencari satu driver perkakasan yang tidak dapat di kenal pasti apakah driver yang betul.
Berikut adalah info deskripsi bagi hardware DEV_27DF dari Link di atas:
Device Descriptions; This device is known by the following device descriptions.

  • Intel(R) 82801GB Ultra ATA Storage Controllers – 27DF
  • Standard Dual Channel PCI IDE Controller
  • Standard-Dual Channel PCI IDE-styrenhet
sumber : http://admin.xenosystm.com/2008/12/18/cari-driver-untuk-unknown-hardware-windows-dari-device-id-melalui-google-dengan-lebih-tepat/

No comments:

Post a Comment